Cykel på tåg? Tack som fan!

Allas vårt kära SJ skryter i sommar om att man nu kan ta med cykeln på tåget. Bra idé! Vi kunder har ju bara efterfrågat den möjligheten sen den avskaffades på 90-talet i nån slags vag moderniseringsiver. Andra tågföretag verkar konstigt nog inte ha lidit av att behålla sina cykeltransporter.

SJ:s marknadsavdelning är nu ett kapitel för sig. Vi minns väl alla de härliga satirreklamfilmerna på temat ”Den inre resan”. Vartannat år slår de sig för bröstet och meddelar att de nu hittat på en ny och mycket bättre pris- och rabattmodell, varpå ekonomidirektören hämtar ut sin bonus, reklambyrån fakturerar och allt är som förut. Varken kunder eller kundtjänst förstår nånting, alla känner sig blåsta och de EU-subventionerade lågprisflygningarna ökar.

Cykel på väg till lågprisflyg

Cykel på väg till lågprisflyg

Alltså är det inget konstigt att SJ nu försöker ”frejma” återinförandet av något som aldrig borde ha tagits bort som ett revolutionerande nytt koncept. Marknadsfolk will be marknadsfolk.

Men i sin oändliga efterblivenhet har SJ beslutat att ”cykeln på tåget”-konceptet dels bara gäller under industrisemestern, och dels bara på vissa tåg och mellan vissa specifika stationer. Exakt hur cykelstationerna valts ut är lite oklart. Kanske är det platser där cheferna på SJ och logistikpartnern Best Xpress har landställen? Åre och Vårgårda är fina cykelfästen på sommaren så där har den blinda hönan hittat ett par korn. Men varför saknas till exempel sträckan Stockholm-Malmö?

Jag ville ha med racern till vännernas torp i Småland över midsommar så jag dök ner i det fascinerande mind game SJ kallar ”hemsida”. Alvesta ligger ju hyfsat nära min tänkta destination tänkte jag, men nej, det är bara en ”pålastningsstation”. Det går inte att ta en cykel till Alvesta. (SJ räknar tydligen med att alla smålänningar vill till Åre för att köra sönder sina hojar i downhill-banan och lämna dem i skogen. Vid närmare eftertanke är det nog SJ:s enda rimliga antagande i det här konceptet…)

Småländsk midsommarmix

Småländsk midsommarmix

Innan jag går vidare vill jag stanna upp och poängtera att jag inte är helt dum i huvet när det gäller såna här saker: 2.0 på högskoleprovet och alla rätt på DTK-avsnittet är rätt så jävla tunga meriter när det gäller att läsa en tabell, ok? Jag grävde, pusslade och klurade med deras listor och hittade ingen rimlig lösning. Då ringde jag SJ:s kundtjänst men de hittade inte heller nån lösning. Jag tänkte att det kanske hade kunnat uppfattas som en smula elitistiskt och aggressivt att fråga vad kundtjänst hade på högskoleprovet så det vet jag inget om.

Alternativen vi kom överens om existerade från Stockholm C var Katrineholm och Herrljunga. Båda skulle ha lämnat mig med ungefär 20 mil kvar till min destination. (Visst, 200 km är en fin dagsetapp, men jag ville inte missa sill & nubbe och framförallt inte betala en tusenlapp för att komma en tredjedel av vägen.)

Jag har ett förslag till DSB (Alltså till ”Den Som Bestämmer”, inte Danske Statsbaner – de har förstått vad cykel på tåg handlar om):

Fakta: Tågmarknaden regleras av staten. Staten betalar pengar till folk som inte har jobb trots att de vill ha jobb. Att kånka cyklar på och av tåg är ett jobb. Slutsats: anställ en s k ”ungdom” per station, förse honom/henne med en sexkantsnyckel, en bunt kartonger och en rulle packtejp. Job done! And jobs made.

Om packtejp känns som en för tung investering såhär i kristider, eller om raketforskarna som utvecklar SJ:s personaladministrationsmjukvara säger nej, så finns det en ännu enklare väg. Sälj kedjekondomer på stationerna, låt en vagn per tåg ha några kvadratmeter tom yta (istället för motsvarande antal tomma säten) och låt oss cyklister bära på och av våra kära klenoder själva!

Årsta Hb - cykelavstånd, inte midnattssol

Årsta Havsbad förra sommaren -inte midnattssol men cykelavstånd...

Just nu sitter jag och planerar en veckas cykelturistande på Lofoten. Såhär ser min avancerade logistiklösning ut:

  1. Jag packar ner cykeln i min gigantiska cykelväska, kliver på nattåget och låtsas som att väskan är en ovanligt stor necessär.
  2. Vill konduktören bråka om bagagestorlek och definitioner av begreppet ”cykel” så låter jag den diskussionen pågå i sexton timmar.
  3. Jag hoppar av i Riksgränsen och cyklar in i Norge och midnattssolen.

 

Edit: Såg idag den här bilden från ett franskt tåg på happymtb. Som sagt, hur svårt kan det vara?

Cykel på tåg i Frankrike (foto: "abel" på happy)

4 Responses to Cykel på tåg? Tack som fan!

  1. Kaj skriver:

    Ska du gräva ner cykelväskan i skogen när du angjort Riksgränsen?

    SJ is a bunch of motherfuckers.

    /Kaj (Superape på happy dårå)

  2. gullmars skriver:

    Din kommentar fastnade i spamfiltret konstigt nog.

    Jag har ingen plan för vad jag ska göra med väskan, men det finns säkert nån fattig säsongsarbetare som kan tänka sig att ställa den i ett förråd i en vecka för en skattefri hundring. Problemet med väska är mest att man måste ta samma väg tillbaks. Men det skiter ju SJ i. Kanske är onda onda Veolia snällare mot cyklar än mot stockholmspendlare? Ska kolla med dem.

  3. bruse skriver:

    Campa för statsminister!

  4. gullmars skriver:

    Tack, bruse. Man kanske borde anmäla ett enfrågeparti till eurovisionsriksdagsfestivalet 2010? Fast jag är inte säker på att jag vill konkurrera bort piratpartiet från regeringsmakten…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: