Krama varandra i trafiken, VD:ar och lobbyister!
Det här brukar inte vara Trafikmagasinet men nu råkade det bli en bilrecension ändå… Pga påsk fanns det bara en bil ledig i bilpoolen. Volvo V60 D6 AWD är en laddhybrid, som i reklambladen ska rädda planeten, men i praktiken är en 2,5 tons bly-limousine med största och törstigast tänkbara dieselmonster under huven. På den enda grunden att den har en liten elmotor på bakaxeln får den dock kallas supermiljöbil och bli skattelättad, premierad, trängselbefriad och greenwashad så att överbetalda direktörer ska kunna hävda miljösamvete i årsredovisningen. En fullkomligt idiotisk skapelse som EU:s regeringar i sitt oändliga oförstånd öppnat upp en nisch för. Jag blir så trött.
Den Vattenfall-specade elmotorn (optimerad för tysk brunkol?) får slut på kräm efter sisådär fyra mil, och även när batteriet har kraft kvar mullrar dieseln igång om man är oartig nog att gasa i uppförsbacke. 200-nånting fossilhästar plus de 70 som elmotorn bidrar med ger 0-100 på 6,8 sekunder. Precis vad en miljöstämplad kortpendlare behöver! Eller? Det här är en bil som skriker VD och Autobahn, men jag skulle varken vilja (pga bränsletörsten och utsläppen) eller våga (bromsarna får bara nästan stopp på dödvikten) köra den där.
Hur kan en tung lyxdinosaurie som frossar fossilt bränsle och kostar över en halv miljon kallas miljöbil och sponsras av staten? Varför hamnade vi där? Tanken måste vara att Framtidsmänniskan jobbar hemma, bor vid IKEA och aldrig tar semester. På så sätt kan man klara vardagen med V60:n nästan helt utan växthusutsläpp.
Hej!
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående de bilder från Kärrtorp som du tog 2013 under manifestationen 22/12.
Jag har träffat Silvana Imam för en intervju och skulle gärna vilja använda någon bild på henne från den dagen i min artikel.
Hör gärna av dig !
Mvh Maria Lilja
Reporter Lokaltidningen Mitti
0735159365
maria.lilja@mitti.se